Gratis levering in Belgïe en Luxemburg vanaf 39.95€ aankoop (vanaf 59.95€ in Frankrijk)

Hoe voorkom je verlies van spiermassa?

Hoe voorkom je verlies van spiermassa?
Door Lorena
Op 20-03-2020 12:58

Lichamelijke oefening

Om spiermassa te ontwikkelen, helpt regelmatige training bij de opbouw van gespierde spieren. Polyarticulaire oefeningen stellen u in staat om meerdere spieren te trainen, de training moet van gemiddelde intensiteit zijn.
Het wordt aanbevolen om de training aan te passen aan iemands capaciteiten en gezondheid: lichaamsgewicht, machines of het heffen van vrije gewichten.
Om ook op lange termijn gemotiveerd te zijn, bereidt u een programma voor dat aangepast is aan uw doelstelling, indien nodig met de hulp van een sportcoach.

Hebben een voldoende eiwitinname

Eiwitten helpen de spiermassa en het herstel te behouden, dus een dagelijkse inname is essentieel om de spieren in stand te houden.
 Het is aan te raden om 2g eiwit per kilo lichaamsgewicht in acht te nemen, bijvoorbeeld een persoon met een gewicht van 80 kilo zou 160g eiwit moeten consumeren.


Eiwitten worden in de eerste plaats geleverd door middel van voedsel, met behulp van vlees, vis, eieren, en voor vegetariërs, tofu, peulvruchten, spirulina, oliezaden, zaden (chia, hennep), onder andere. Als het dieet niet voldoende eiwitten bevat, is het zeer interessant om gebruik te maken van een voedingssupplement, wei-eiwit, dat in verschillende vormen beschikbaar is (geconcentreerd, geïsoleerd, gehydrolyseerd, caseïne, veganistisch). Het is een praktisch, smakelijk en goedkoop alternatief dat u voorziet van de eiwitten die uw lichaam nodig heeft! (je moet rekenen op gemiddeld 25g eiwit per 30g poeder).

Vergeet de koolhydraten en lipiden niet!

Pas op voor het beperken van calorieën, koolhydraten en lipiden zijn je vrienden! Koolhydraten zijn essentieel om de spieren te voeden en zullen u voorzien van de energie die u nodig heeft tijdens uw trainingen. Natuurlijk moet u de voorkeur geven aan goede koolhydraten, zoals pasta, rijst (bij voorkeur volkoren), volkorenbrood, zoete aardappel, quinoa...
Ook is een goede toevoer van kwaliteitsvetzuren essentieel. Inderdaad, lipiden maken de synthese van hormonen mogelijk, versnellen de stofwisseling en bevorderen de spieropbouw.

Slapen

Slaap rust niet alleen het lichaam, het bevordert ook de regeneratie en groei van de spieren. Te weinig slaap leidt tot een gebrek aan energie, wat een impact heeft op de kwaliteit van uw sportbeoefening.




Zoals u zult hebben begrepen, is het voor het behoud en de ontwikkeling van uw spiermassa absoluut noodzakelijk om regelmatig te blijven sporten, door een gezond dieet aan te nemen dat is aangepast aan een sportieve levensstijl, zonder natuurlijk een goede kwaliteit van de slaap te verwaarlozen om goed te kunnen herstellen en verder te kunnen gaan!