Gratis levering vanaf 39,95€ in België en Luxemburg en vanaf 59,95€ in Frankrijk, Nederland en Duitsland

Deze donderdag 23 april is het begin van een bekende vastenperiode, en we willen deze gelegenheid nemen om deze kwestie, die voor velen van u zeer onduidelijk lijkt, aan de orde te stellen: hoe het op de best mogelijk manier worden benaderd ?

Vasten, hoe pak je het best aan?

Vasten, hoe pak je het best aan?
Door Mathieu & Ewald
naar 22-04-2020 15:08
  • Sportvoeding

Wat is vasten? Wat gebeurt er in mijn lichaam? 
"Vasten" wordt gekenmerkt door een vrijwillig bepaalde periode waarin het lichaam geen voedingsstoffen krijgt toegediend (droge vasten) of alleen water krijgt toegediend (watervasten). Dit betekent dat u tijdens de vastenperiode al dan niet water mag drinken. Er zijn verschillende soorten vasten, hetzij met tussenpauzen, hetzij over een langere periode. Dit laatste wordt gedaan om gezondheidsredenen of ook om ideologische redenen zoals de Ramadan voor mensen met een islamitisch geloof. 

Wanneer het lichaam gedurende een bepaalde periode weerhouden wordt van voedingsstoffen, zal het lichaam gedwongen worden om fysiologische reacties te ontwikkelen om met de ontbering om te gaan. 

De stofwisseling van het lichaam wordt versneld door een afname van de insulineproductie en een toename van de groeihormoonproductie. Dit resulteert in een gewichtsverlies, dat vooral bestaat uit vetmassa. 

Wanneer het organisme zich in een vastenperiode bevindt, oefent het de cellulaire autofagie uit. Dat wil zeggen dat het zich voedt met zijn eigen cellen, die het niet meer nodig heeft. Per definitie recycleert het lichaam zichzelf door de verkeerde cellen als voedingsstof te gebruiken. 

Dit fenomeen komt ook voor in onze darm. Uitroeiing van de slechte bacteriën, ontwikkeling van de heilzame bacteriën... Wanneer we onze darm tot rust brengen, ontwikkelen we een nieuwe darmflora. Daarom blijft een geleidelijke en aangepaste terugkeer naar het eten essentieel na een periode van vasten, zeker als het een lange periode was. 

Als u in staat bent om te drinken tijdens uw vasten, aarzel dan niet om veel te drinken. Hoe weet je of je genoeg drinkt? Je hoeft maar op twee dingen te letten: je lippen, als ze droog zijn, ben je uitgedroogd. De tweede is om je urine te controleren. Uw urine moet helder zijn (helderder zijn dan u ochtendurine).

Inderdaad, we kunnen u geen hoeveelheid geven omdat u misschien vermoedt dat we allemaal verschillend zijn en dat we ook een andere levensstijl hebben (bijvoorbeeld handenarbeid of kantoorwerk). 

Wanneer uw vastenperiode stopt, is het raadzaam om uw voedsel langzaam aan te vullen en bij voorkeur door de maaltijden te verspreiden door de dag heen.  

Onze voedingsadviezen:
Bevorder de consumptie van vaste eiwitten zoals vlees, vis of eieren. 
Eet ook vaste en 'trage' koolhydraten zoals volkorenrijst, zoete aardappelen, enz. 
Vergeet je inname van groenten en fruit niet en zorg voor voldoende goede vetten door middel van olijfolie, oliehoudende zaden, avocado...

In periodes van vasten zal het ontgiftingsmechanisme van ons lichaam sterker worden. De lever zal de giftige stoffen in ons lichaam verder neutraliseren en elimineren. Om de ontgifting van de lever te stimuleren kunt u kruidentheeën van planten zoals artisjok, paardenbloem of mariadistel drinken, dit ter bevordering van de ontgifting.

Op het niveau van de suppletie :
Hoewel u de nadruk legt op goede voedingsgewoonten, is een multivitaminecomplex altijd welkom. Ons dieet is laag in micronutriënten geworden. 

Door ZMA in te nemen voordat je gaat slapen, kun je beter slapen en kun je ook beter herstellen. 

Het is interessant om zogenaamde 'trage' caseïne-eiwitten te consumeren om een continue inname te hebben over meerdere uren en zo de inname te dekken tijdens de periode van ontbering. Als uw vastenperiode erg kort is en u niet in staat bent om uw macronutriëntenquotum te halen, raden wij u aan om na te denken over vloeibare 'maaltijden' zoals: Wei/Casein + instant haver/suiker. 

Om het snel te doorbreken en de eerste voedingsstoffen opnieuw te introduceren tijdens de inname, is het interessant om A.A. te consumeren. Dit zal positieve effecten hebben op neurotransmitters, waardoor serotonine, adrenaline en melatonine toenemen. Beter humeur tijdens het vasten, makkelijker in slaap te vallen. 

En tenslotte... 
Wat betreft het aspect van uw aanvulling op het gebied van training, nodigen wij u uit om, als uw vastenperiode het toelaat, u op de volgende manier aan te vullen: 

- Voor de training een essentieel aminozuurcomplex (bijv. BCAA, glutamine, lysine, tryptofaan, methionine, cysteïne).

- Tijdens de training wordt een essentieel aminozuurcomplex gecombineerd met een set anti-vermoeidheidsvitamines zoals (B12-B9-B6) en eventueel een oplossing die je stimuleert en of een hogere productie van stikstofmonoxide (Arginine, Beta alanine, citrulline) genereert. Hierdoor kunt u, ondanks het calorietekort, meer energie, kracht en uithoudingsvermogen krijgen. 

- Iso Carbo Nox: brandstofinname tijdens de sport + elektrolyten voor een goede hydratatie. Hierdoor kunt u ongemak als gevolg van een gebrek aan koolhydraten tijdens het sporten vermijden, wetende dat u uit een periode van ontbering komt. De inname van rehydratatiemineralen zorgt voor een 'diepe' hydratatie door het osmose-effect. 

- Na de training zal de terugkeer naar de macronutriënten meer op zijn plaats zijn, zoals hierboven voorgesteld. Ons advies is een uitgebreide inname van instant haver of zoete aardappelmeel, op voorwaarde dat uw koolhydraten proportioneel vergezeld gaan van een snel assimilatieproteïne (wei-isolaat). 

Vergeet niet dat tijdens het vasten het aangeraden wordt om fysiek actief te blijven. Dat kan zowel aan de hand van een gemiddelde of zelfs lage belasting zijn; anders zal uw magere massa ("droge" - spiermassa) te veel verslechteren en dus defacto atrofie veroorzaken, wat duidelijk niet het gewenste effect is. 

Werk aan onderhoud en stabilisatie, focus op uw techniek in plaats van op uw prestaties. Vermijd training die gericht is op het zoeken naar hypertrofie van spiermassa of pure kracht. 

Wij raden u ook aan om op dit moment de geldende regels met betrekking tot sociale afstand en gezondheid te volgen en te respecteren om voor uzelf en anderen te zorgen.  

Uw toegewijde adviseurs,  
Darimont Ewald 
Boucharessas Mathieu